Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sık Yapılan Hatalar

Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sık Yapılan Hatalar

Daha önce Dijital Pazarlama Nedir, Nasıl Öğrenilir? başlıklı yazımda belirttiğim gibi, sosyal medya pazarlaması, arama motoru pazarlaması gibi terimler, belli modelleri daha anlaşılır kılmak için kullandığımız kavramlardır. Yoksa, pazarlama dediğimiz “sanat”, her zaman ve her şart altında aynıdır, aynı amacı taşır; satın almaya ikna etmek.

Sosyal medya pazarlaması da -ki sosyal medya pazarlama iletişimi olarak da adlandırılabiliyor, dijital pazarlamanın Inbound Marketing başlığı altına dahil olan, sabır, emek ve zaman gerektiren bir çalışma modelidir.

Sosyal Medya Pazarlaması Nedir?

Sosyal medya kanallarındaki potansiyel ve mevcut müşterilerle iletişim kurmak, güven kazanmak, organik bağ kurmak, müşteri hizmetleri sunmak, marka bilinirliğini artırmak gibi amaçlarla kurgulanan stratejiler çerçevesinde içerik üretmek ve üretilen içeriği doğru şekilde servis etmeye sosyal medya pazarlaması diyebiliriz kısaca.

Sosyal Medya Pazarlaması Nedir?
Fotoğraf: Unsplash

Peki neden? Çünkü çok mantıklı, çok isabetli bir kanal. 2019 yılı itibariyle Türkiye nüfusunun yarısından fazlası internete bağlı, sosyal medya kullanıyor ve mobil olarak internete aktif biçimde bağlı. Haliyle markalar için, işletmeler için bu büyük bir fırsat. İşin interaktif oluşunu da hesaba katarsak, anlık geri dönüşler herkes için avantaja dönüşebiliyor.

Sosyal Medya Pazarlamasında Nelere Dikkat Edilmeli?

Bu noktada sosyal medyayı kullanan ya da yola yeni çıkan markaların bilmesi gereken çok çok önemli iki nokta var:

  1. Sosyal medya pazarlaması, kısa vadede dönüş sağlamayacaktır. Sonuçlarını görmek için sabır, zaman ve emek gerekir.
  2. Sosyal medya, doğrudan bir satış kanalı değil, iletişim kanalıdır. Zaman içerisinde sosyal medya reklamları ile desteklenen çalışmaların yeni müşteri kazanmaya ve satış yapmaya katkısı olacak tabii ki. Anlaşılması gereken nokta, tüm satış hedeflerini sosyal medyaya endekslemenin hata olacağı.

Bu iki noktanın göz ardı edilmesi sebebiyle en sık şahit olduğum durum “Biz de instagrama girdik ama bir fayda göremedik, satışımız artmadı” minvalinde sözler oldu. Hatta yolun en başında sosyal medyanın ne olduğunu, ne zaman ve nasıl dönüş sağlanabileceğini belirttiğim halde 1 – 2 ay sonra “Niye verim alamıyoruz” diye soran danışanlarım da olmuştu.

“E ben sizi zaten bu konuda uyardım, bilgilendirdim. Bu işin doğası bu.”

Sosyal medyada milyonlarca kullanıcı olabilir ancak onların hiçbiri, dört gözle sizin sunduğunuz ürünü ya da hizmeti görmeyi beklemiyor. Zaten günde yüzlerce, belki de binlerce reklam karakterli içeriğe maruz kalan kullanıcılar için sizin ürününüz ya da hizmetiniz hiçbir şey ifade etmeyecek; en azından başlangıç için. Haliyle, “Nasıl ilgi çekebiliriz, nasıl etkileşime girebiliriz?” sorusunun cevabını aramak lazım. Zaten bu nedenle, alanında uzman birileri ile çalışmak gerekiyor. Sosyal medya pazarlaması demek, her gün görsel paylaşmak demek değildir. İşte bu nokta, bizi bir sonraki başlığa yönlendiriyor.

Sosyal Medya Pazarlamasında Nelere Dikkat Edilmeli?
Fotoğraf: Unsplash

Sosyal Medya Pazarlamasının Doğruları Ve Yanlışları

Hata: Bir süredir Facebook’ta, İnstagram’da paylaşım yapıyoruz ama faydasını görmedik.

Doğrusu: Zaman ve sabırın yanı sıra, belli bir strateji ve planlama gerektiren bu çalışmalar, bir müddet sonra meyvesini verir. Sihirli bir değnek değildir.

Hata: Her gün ürün paylaşıyoruz ama satışlar artmıyor.

Doğrusu: Sonsuza dek paylaşım yapmanıza rağmen tüm emeğiniz çöpe gidebilir zira hiçbir plana sadık değilsiniz. Gelişigüzel olmuyor efendim; olamıyor.

Ayrıca, her gün ürün fotoğrafı paylaşmak, yapabileceğiniz en büyük hatalardan biri. Hepimiz ürün görmekten, reklam görmekten yorulmuş durumdayız.

Hata: Takipçi sayımız artmıyor.

Doğrusu: Artması için bir sebep var mı? Zaten önemli olan kuru kalabalık değil, nitelikli kitle. Topluluk oluşturmak ve iletişimi taze tutmak zahmetli bir iş.

Hata: Takipçi satın aldık, hiçbir işe yaramadı.

Doğrusu: Ne bekliyordunuz? Neyin değişeceğini umarak, hangi gerekçe ile bu beklentiye girerek takipçi satın aldınız? Bugün takipçi satın almanın birinci amacı, hesabı kalabalık göstererek yapay bir prestij elde etmek. Hepsi bu.

Hata: Tüm sosyal medya kanallarını kullanıyoruz.

Doğrusu: Tüm sosyal medya kanallarında var olmanın bazı dolaylı katkıları var elbette. Ancak sizin bilmeniz gereken, hedef kitlenizin hangi sosyal medya kanallarında yer aldığı. Her sektörün potansiyel müşterileri, aynı sosyal medya kanallarında yer almayabilir.

Doğru sosyal medya pazarlaması süreci, ciddi bir planlama, düzenli ölçüm ve raporlama gerektirir. Aşağıda, daha önce bir seminer için sosyal medyada içerik planlaması üzerine hazırladığım slaytı inceleyebilirsiniz.

Sosyal Medya Pazarlaması İçerik Planlaması

Yukarıdaki slayt, daha önce sosyal medyada içerik planlaması, hedefleri belirleme, ölçüm üzerine gerçekleştirdiğim bir sunuma ait. Biraz karmaşık gelebilir belki, dilerseniz anlamadığınız noktalar için benimle e-posta veya sosyal medya üzerinden iletişime geçebilirsiniz.

Ayrıca, tüm bu sürecin iş yükünden ve deneyim eksikliğinden kaynaklı kayıplarından etkilenmemek için, bir sosyal medya danışmanı ile çalışmanız faydalı olacaktır.