İnbound Pazarlama Nedir

İnbound Pazarlama (İnbound Marketing) Nedir?

İnbound Pazarlama (İnbound Marketing), en basit haliyle zaman, emek ve sabır gerektiren, uzun vadeli bir yatırım olarak kabul edebileceğimiz pazarlama türüdür. Aynı zamanda dijital pazarlama operasyonlarının %50’sidir diyebiliriz. “Gelen Pazarlama” olarak tercüme edebileceğimiz bu çalışmalar bütünü, Outbound Pazarlama, yani “Giden Pazarlama” çalışmalarının tam tersidir desek yanlış olmaz.

Teknik olarak incelersek inbound pazarlama, bir ürünü, hizmeti ya da markayı potansiyel müşterilere ulaştırmak yerine, tam tersine belli kanallardan potansiyel müşterileri kendi içerisine çekmek için tasarlanan pazarlama prensibidir.

İnbound Pazarlama Hangi Çalışmaları İçerir?

Yukarıda da bahsettiğim gibi, inbound pazarlama çalışmaları reklam bütçesinin kullanılmasından ziyade, zaman ve emek isteyen, uzun vadede etkisi artacak olan çalışmalardır. Temel olarak sosyal medya pazarlama iletişimi, içerik pazarlaması, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) süreçlerinin koordineli biçimde bir arada kullanılmasıdır. Sahip olunan ve edinilmiş medya ve mecraların etkileşim ve dönüşüm odaklı kurgulanması esasına dayanır.

  • Sosyal medya pazarlama iletişimi, bir marka, ürün ya da hizmet etrafında bir topluluk oluşturmayı ve bu topluluğu geliştirmeyi, büyütmeyi hedefleyen iletişim çalışmalarıdır.
  • İçerik pazarlaması, belli özelliklere göre segmente edilmiş hedef kitlelerin ilgisini çekmek amacıyla üretilen ve servis edilen içerikler üretmek ve/veya ürettirmektir.
  • SEO (Arama Motoru Optimizasyonu), potansiyel müşterilerin bir markayı, ürünü ya da hizmeti arama motorları aracılığı ile organik yollardan keşfetmesini sağlayan süreçtir.

İnbound Pazarlama Ve Outbound Pazarlama Arasındaki Temel Farklar

Aslında aradaki farkı, isimlerine bakarak da anlamak mümkün. Gelen pazarlama kısaca, kullanıcıların dikkatini çekerek bizi keşfetmesini sağladığımız, giden pazarlama iste bütçe harcayarak markayı, ürünü ya da hizmeti iterek potansiyel kullanıcılara ulaştırdığımız çalışmalar bütünü.

İnbound Pazarlama Ve Avantajları
Görsel: Unsplash by Campaign Creators
  • İnbound pazarlamada daha çok zaman, emek ve sabır gerekirken, outbound pazarlamada bütçe harcanır.
  • İnbound pazarlama uzun vadeli bir yatırım aracı iken, outbound pazarlama nazaran anlık sonuçlar alınan çalışmalardır.
  • İnbound pazarlama, potansiyel müşterilerin biriktirildiği, topluluk haline getirildiği bir süreçken, outbound pazarlamada para harcayarak belli bir yerdeki topluluğa ulaştığımız süreçtir.

İnbound Pazarlamada Sosyal Medya İletişimi İçin Önemli Not:

Sosyal medya çalışmaları, inbound pazarlama sürecine dahil bir çalışma olması ve zamana yayılması gerektiği için, sosyal medya kanalları doğrudan satış değil, birer iletişim kanalıdır. Bu nedenle, tüm satış stratejisini sadece sosyal medya üzerine kurgulamak, e-ticaret siteleri için hatalı bir hareket olacaktır.

Genel olarak inbound pazarlamayı iki alt başlık altında inceleyebiliriz:

  • Sahip olunan medya, markanın kontrolünde bulunan web site, blog, sosyal medya kanalları, YouTube kanalı, varış sayfası (landing page) gibi mecralardır. Hangi tür içeriği, nasıl, ne zaman servis edileceğinin kontrolü tamamen marka tarafındadır.
  • Kazanılmış medya, disiplinli bir çalışma süreci sonrasında markanın gazete, radyo, dijital içerik mecraları gibi noktalarda elde ettiği medyadır. Burada içeriğin kontrolü markanın elinde olmasa da, inbound pazarlamanın lehine bir bonus olarak kabul edilmelidir. Ayrıca, kaliteli sitelerden edinilmiş linklerin SEO sürecine de olumlu etkisi olacaktır.

İnbound Pazarlamanın Avantajları Nedir?

Bütçe Optimizasyonu

Zaman ve emek isteyen bu çalışmaların en büyük avantajı, uzun vadede kalıcı etkilerinin olmasıdır ve nazaran reklam çalışmalarından çok daha az masraflıdır genellikle.

Bir diğer avantajı, inbound pazarlama stratejinizi doğru kurguladıysanız, reklam aracılığı ile elde edilen ama dönüşüm sağlama ihtimali düşük olan potansiyel müşteriler yerine çok daha isabetli kullanıcılara ulaşabilirsiniz.

Güven İnşası

Üretilen içerikler sayesinde, sizi yeni keşfeden kullanıcılara doğru ve faydalı bilgiler sunduğunuzda, ya da bir sorunlarına çözüm olduğunuzda, bu ziyaretçilerin gözündeki öneminiz ve otoriteniz artacaktır. Böylece sizi güvenilir olarak kabul edecekler, hatta kendi çevrelerine tavsiye etmeye başlayacaklardır. İşte size ağızdan ağıza pazarlama (Word of Mouth). Bazen her şey satıştan ibaret değildir; dolaylı yoldan satışı ve markaya olan güveni destekleyecek çalışmaları göz ardı etmemeliyiz.

İnbound Pazarlamanın Mantığı Ve İşleyişi

İnbound Pazarlama Mantığı Ve İşleyiş Şekli

Cezbet > Dönüştür > Bağla > Memnun Et prensibi ile kurgulanan inbound pazarlama süreçlerinin mantığını açıkladığımızda her şey daha net olacaktır.

Cezbet

Henüz sitenize, dolayısıyla hizmet, ürün ve markanıza yabancı olan kullanıcıların ilk kez dikkatini çekmeye çalıştığımız adımdır. Genellikle, satın alma potansiyeli taşıyan kullanıcılardır. Blog yazarak, sosyal medya iletişimi yürüterek, SEO ile organik trafik çekerek, optimize varış sayfaları kullanarak bu adımda kullanıcları cezbetmeye yönelik çalışmalar yapabiliriz.

Dönüştür

Web sitemize gelen kullanıcılardan, en kötü ihtimalle e-postalarını alarak bir dönüşüm hunisi içerisine dahil etmeyi hedeflediğimiz adımdır. Bir ziyaretçi çoğunlukla ortada bir sebep yokken e-posta adresini ya da başka bir bilgisini bırakıp gitmez. Haliyle ücretsiz rehberler, e-kitaplar sunarak ziyaretçileri teşvik etmemiz gerekir. Varış sayfaları, ön izleme imkanı sunan sayfalar, eyleme çağrı mesajları kullanarak kullanıcıları bilgi bırakmaya ikna edebiliriz.

Bağla

İlk adımda, ilgili ziyaretçileri web sitemize çektik, ikinci adımda birer potansiyel müşteri haline geldiler. Bu adımda ise potanisyel müşterileri satın alan (buyer) müşterilere dönüştürmemiz gerek. CRM ve sosyal crm araçları ile, sunduklarımızla en çok etkileşime giren kullanıcıları bize uygun kriterlere göre segmentlere ayırarak temas kurma ve satış sürecini başlatmamız gerek. Online toplantı, yüz yüze görüşme, e-posta otomasyonları aracılığı ile uygun teklifler sunmak gibi yolları kullanabiliriz.

Memnun Et

İnbound pazarlama süreçleri, satış olsun ya da olmasın, ziyaretçileri, potansiyel müşterileri ve müşterileri memnun etmek üzerine kuruludur. Haliyle bir fayda, bir çözüm sunulması gerekir. Sürecin sağlıklı ilerlemesi için, hatta satın alma işlemini tamamlamış kullanıcılar aracılığı ile yeni müşteriler kazanma ihtimalini de düşünerek, bütüncül bir memnuniyet hedeflenmesi büyük önem taşır.

Yeni İçeriklerden
Haberdar Ol