Dijital Pazarlama

Dijital pazarlama, online pazarlama veya interaktif pazarlama olarak da adlandırabileceğimiz, hedef kitleye ulaşmak için sosyal medya, internet reklamları, arama motorları, haber siteleri gibi uygun olan tüm mecralarda yer alan potansiyel müşterileri satın alan müşteriye dönüştürmek adına yürütülen çalışmalar bütünüdür.

Dijital Pazarlama

Başta e ticaret siteleri olmak üzere SaaS (Software as a service), mobil uygulama, mobil oyun, fiziksel işyeri olan kobiler ve daha büyük ölçekli firmalar hem B2B (Business to Business), hem C2C (Costumer to Costumer), hem de B2C (Business to Costumer) amaçlı faaliyetlerinde dijital pazarlama ve iletişim çalışmalarını kullanabiliyor.

Esasen dijital pazarlama kavramı birbirinden asla bağımsız olmayan iki parçadan oluşur:

  1. Inbound Marketing
  2. Outbound Marketing

Inbound marketing dediğimiz kısım, daha çok emeğin harcandığı, sonuç vermesi zaman çalışmalardır. İçerik pazarlaması, sosyal medya iletişimi, SEO gibi çalışmalar zaman ve emek ister ve inbound marketing başlığı altında yer alır.

 

Outbound marketing ise, zaman ve emekten ziyade paranın harcandığı, daha hızlı geri dönüş elde edilen başlıktır. Sosyal medya reklamları, Google reklamları, programatik reklamcılık gibi çalışmalar outbound marketing başlığı altında incelenir.

Dijital Pazarlamanın Avantajı Nedir?

Dijital pazarlama operasyonlarının en büyük avantajı, ölçümlenebilir olmasının yanı sıra, doğrudan müşterilere ve potansiyel müşterilere dokunabiliyor olmaktır. Her geçen yıl dijital pazarlama operasyonlarına ayrılan bütçe artmakta ve buna rağmen geleneksel pazarlama çalışmalarına oranla daha düşük maliyetlidir.

 

Tüm potansiyel müşteriler bugün internet ortamında bir yerlerde çokça zaman geçiriyor. Önemli olan; kimleri, ne zaman, hangi kanallarda yakalayıp markamızla, ürünümüzle ya da sunduğumuz hizmetle tanışmasını sağlayacağımızı anlamak ve her şeyi en başından adım adım hesaplamak.

Dijital Pazarlamanın Avantajları

Dijital Pazarlama Kapsamına Giren Temel Çalışmalar

Temel Dijital Pazarlama Çalışmaları

Dijital pazarlama demek, multidisipliner bir şekilde marka, ürün veya hizmet bakımından en doğru kanalları tespit etmek ve bu kanallarda doğru şekilde iletişim çalışmaları yürütmek demektir. Haliyle, her işletme için ayrı bir anlama gelebilir dijital pazarlama. Ancak, en temel başlıklarla inceleyecek olursak, dijital pazarlama dediğimizde aklımıza aşağıdaki başlıklar gelebilir.

Pazarlama Stratejisi

Hedef kitlemize nasıl, hangi kanallar üzerinden, hangi üslupla ulaşacağız? Dijital kanallar üzerinden neler sunacağız, neleri sunamayacağız? Dijital dünyaya ne oranda entegre olabileceğimizi belirleyip rakip analizi de yaparak kendi stratejimize şekil vermemiz gerekecek.

SEO (Search Engine Optimization)

Arama motoru optimizasyonunun baş harflerinden kavramlaşmış olan SEO (seo danışmanlığına link ver), potansiyel kullanıcılara ulaşma konusunda büyük önem taşır. En basit haliyle, sunduğumuz hizmeti ya da ürünü arama motorlarında araştıran kullanıcılara organik arama sonuçlarında ulaşmayı amaçlar.

Potansiyel müşteri, Google’a bir anahtar kelime yazar ve arama yapar. Arama sonuçları ekranında (SERP – Search Results Page) listenin en başında ve sonunda Google Ads reklamları ve bu iki reklam bandının arasında organik arama sonuçları yer alır. İşte SEO, bu iki reklam bandı arasında yer alan listede potansiyel müşterilere ulaşmayı hedefler.

Sosyal Medya Pazarlaması

Sosyal medya kanalları, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çok yaygın. Haliyle markalar da Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin gibi mecralarda kendilerine bir yer ayırıp hedef kitleleri ile iletişim kurmaya gayret ediyor.

Esasen sosyal medya bir iletişim kanalıdır; satış değil. Elbette satış yapmaya katkısı olacaktır lakin tüm satış planlamasını salt sosyal medya üzerine kurgulamak doğru bir karar olmayacaktır. Bir marka için sosyal medya demek, doğru ve etkili iletişim kurarak bilinirliği artırmak, ilgi çekmek, güven kazanmak, yeni müşterilerle tanışmak anlamına gelmelidir.

Sosyal Medya Reklamları

Sosyal medya reklamcılığı da, bir üst başlıktakinden daha farklı bir amaç taşımaz aslında. Siteye yönlendirme, telefon araması, WhatsApp oturumu, form doldurtma, bilinirlik artırma gibi birçok amaca hizmet eden farklı sosyal medya reklam modellerinden bize  en uygun olanlarını belirlemeli ve amacı dışına çıkmadan kullanmalıyız.

Sosyal medya reklamları bize hem yeni müşterilerle markamızı buluşturmada, hem de bu kullanıcıların web sitemizi ziyaret ederek ya da mobil uygulamamızı indirerek bize bir şans vermesini sağlayacaktır. Peki ya sonra? Sonrası, tamamen bizim sitede ya da uygulamada bu kullanıcılara nasıl bir deneyim sunduğumuza bağlı.

Her potansiyel müşterinin her sosyal medya kanalını kullanmadığını da bilmek lazım. İş modelinize bağlı olarak, hangi sosyal medya kanallarını aktif olarak kullanacağınızı da strateji planlama aşamasında belirlemiş olmanız gerekir.

Google Ads (Google Adwords)

Google reklamları da, tıpkı sosyal medya reklamlarında olduğu gibi farklı amaçlar için farklı reklam modelleri sunmaktadır. Arama ağı reklamları, görüntülü reklam ağı, video reklamları ve bu reklamların kendi içerisinde site trafiği, telefonla arama, yol tarifi alma, form doldurma odaklı modelleri mevcut.

İçerik Pazarlama

Belli bir kitlenin ilgisini çekmek amacıyla, planlı olarak üretilen her türlü yazılı, resimli, görüntülü ya da sesli materyale içerik diyebiliriz. Burada önemli olan, rastgele hazırlanmamış olması. Akabinde bu içeriklerin hangi kanallar üzerinden nasıl servis edileceği belirlenmeli.

Doğru şekilde üretilen içeriklerin pazarlama iletişimine sağlayacağı katkı bir yana, SEO için de büyük faydası vardır. İçerik yoksa pazarlamadan ya da SEO’dan bahsetmek pek mümkün değildir.

Dönüşüm Oranı Optimizasyonu (Conversion Rate Optimization – CRO)

Bu terim, başta e-ticaret siteleri olmak üzere müşterilerini internet ortamından elde eden tüm web siteleri için çok büyük önem taşıyan bir metrik ya da metrikler bütünüdür.

Kısaca dönüşüm, bir kullanıcının web sitemizde gerçekleştirmesini istediğimiz aksiyonların tamamıdır. Örneğin;

  • Bir e ticaret sitesi için üye olma, kaydolma, alışverişi tamamlama gibi aksiyonlar birer dönüşümdür,
  • Bir SaaS projesi için, ziyaretçilerin kayıt olması ve deneme sürümünü kullanmaya başlaması birer dönüşümdür.
  • Hizmet sunan kurumsal bir web sitesinde ise mesela, ziyaretçinin ilgili hizmet sayfasında yer alan sipariş yahut bilgilendirme talebi formunu doldurması bir dönüşümdür.

İşte bu dönüşüm sayısını artırmak için yapılacak her türlü çalışmaya dönüşüm oranını optimize etmek diyebiliriz.

Analitik Araçları

Dijital pazarlamanın en güzel tarafı, her çalışmanın ölçümlenebilir olması. Zira ölçemediğimiz hiçbir operasyonu yönetemeyiz.

Analitik araçları ise bize ölçmek istediğimiz tüm metrikleri sunan, rapor hazırlamamıza yardımcı olan, eksiklerimizi görüp yorumlamamızı sağlayan ücretli ve ücretsiz araçlardır. Ülkemizde en yaygın olanı Google Analytics aracıdır.

Dijital pazarlama danışmanlığı, eğitim ya da hizmet almak için: https://sercanyilmaz.com.tr/iletisim

Dijital pazarlama uzmanı, growth marketer, eğitmen ve stratejist.

Başta e-ticaret olmak üzere, gelir modeli internete dayanan tüm girişimler için kapsamlı dijital pazarlama danışmanlığı ve eğitimler sunar.