Dijital Pazarlama Nedir Nasıl Öğrenilir

Dijital Pazarlama Nedir, Nasıl Öğrenilir?

Dijital pazarlama nedir? En basit haliyle, dijital platformların kullanıldığı pazarlama operasyonlarına dijital pazarlama denir. Ancak bunun ciddi bir kavram karmaşasına sebep olabileceğini belirtmekte fayda var. Zira, pazarlama dediğimiz kavram içerisinde matematik ve kreatif yaklaşımları barındıran bir “ikna etme” sanatıdır aslında. Haliyle, pazarlama her zaman ve her şart altında pazarlamadır; bunu dijital pazarlama, sosyal medya pazarlama, arama motoru pazarlaması gibi sınıflara ayırmak teoride yanlış, pratikte doğrudur. Çünkü aksiyonları nitelemek için çeşitli isimlere, başlıklara ihtiyaç duyuyoruz. Sosyal medya pazarlaması ya da sosyal medya pazarlama iletişimi dediğimde herkes aslında neyi kastettiğimi daha rahat anlayabiliyor. İşte bunun sebebi, belli süreçleri isimlerle ifade ediyor olmamız.

Dijital pazarlama konusuna dönecek olursak; aslında işin esprisi “dijitalde” değil, “interaktif” olmakta. Dijital pazarlamanın kapsamına giren çalışmalar, interaktif, yani karşılıklı etkileşimin ve diyaloğun yer aldığı süreçler. Haliyle interaktif pazarlama terimi, dijital pazarlama teriminden daha isabetli oluyor. Yoksa, bir şeyin dijital veya analog olması tamamen teknoloji ile alakalı.

Dijital Pazarlama Nedir?

Yukarıda da belirttiğim gibi, sektöre bağlı olarak doğru dijital kanalları kullanarak potansiyel müşterilere ve mevcut müşterilere ulaşma ve temas kurma çalışmalarının geneline dijital pazarlama diyoruz. 

Dijital Pazarlamayı Nasıl Anlamalıyız?

Dijital pazarlama nedir, nasıl idrak edilir? Teorik olarak dijital pazarlama 2 ana başlığa ayrılır:

  1. Inbound Marketing
  2. Outbound Marketing

Bu iki ana başlık, birbirinden bağımsız değil, girift bir şekilde incelenmelidir. Yani, birini diğerinden bağımsız olarak düşünmemiz değil, birbiri ile organize çalıştığını düşünmemiz gerek. Bütüncül bir yaklaşım, kapsamlı bir dijital pazarlama planı elde etmemizi sağlayacaktır. Aşağıda açıklayınca daha anlaşılır olacağını düşünüyorum.

Inbound Marketing

Tam türkçe karşılığı olmamakla beraber, “Gelen Pazarlama” şeklinde ifade edebiliriz pekala. Yüksek bütçeden ziyade emeğin harcandığı, zaman ve sabır gerektiren çalışmaların tamamına inbound marketing diyoruz kısaca. Örneğin sosyal medya iletişimi, topluluk oluşturma, SEO gibi çalışmalar sabır, zaman ve devamlılık isteyen çalışmalardır. Uzun vadede sonuç getirecektir.

İnbound Marketing

Outbound Marketing

Bu başlığa da kabaca “Giden Pazarlama” diyebiliriz. Adı üzerinde; bizim potansiyel müşterilere gittiğimiz başlık. Burada da zaman ve emekten ziyade bütçenin harcandığı, nisbeten daha kısa vadede ve bazen anlık geri dönüşlerin elde edildiği çalışmalardır. Sosyal medya reklamları, Google reklamcılığı, programatik reklamcılık outbound marketing için verebileceğimiz en iyi örneklerdir.

Dijital Pazarlama İfadesi Neleri Kapsar?

Yukarıda belirttiğim gibi, dijital pazarlama inbound marketing ve outbound marketing dediğimiz iki ana başlığın bütününden oluşur ve bu iki başlığın içerdiği tüm süreçleri kapsar. Ana maddeler halinde kavram larıinceleyecek olursak;

  • Sosyal Medya Pazarlaması (Sosyal Medya Pazarlama İletişimi)
  • Sosyal Medya Reklamları
  • Google Ads (Arama ağı reklamcılığı, Görüntülü reklam ağı, retargeting ve remarketing gibi)
  • Youtube Ads (Video Reklamlar)
  • SEO (Arama motoru optimizasyonu)
  • E-posta Pazarlama
  • SMS Pazarlama
  • Lokal Pazarlama
  • Programatik Reklamcılık
  • E-ticaret Pazarlama
  • Dönüşüm Oranı Optimizasyonu

bu başlıkların belli bir hedef ve strateji çerçevesinde, bütüncül olarak kullanıldığı çalışmaların geneline dijital pazarlama diyebiliriz. Hatta bazı hedef ve kampanyalar özelinde, TV, radyo, gazete ile ilişik kampanyalar da kurgulanabilir.

Dijital Pazarlama Nerede Ve Nasıl Öğrenilir?

Sık karşılaştığım sorulardan bir tanesi bu aslında; nasıl öğreneceğiz? Açıkçası dijital pazarlamayı öğrenmek için biraz kreatif ve özgün düşünebilmeyi, pazarlamayı, istatistiği ve teknik anlamda dijital kanalları kullanmayı bilmek gerekir.

Mesela, sadece Google Ads panelini kullanmayı öğrenmeniz, sizi dijital pazarlamayı öğrenmiş yapmaz; sadece önemli bir araç (tool) kullanmayı öğrenmiş olursunuz. Yukarıda belirttiğim “teknik anlamda dijital kanalları kullanmayı bilmek” kısmına giriyor bu araç öğrenme işi. Yazının başında belirttiğim gibi, pazarlama aslında bir ikna etme süreci. Haliyle görsel seçiminden metin yazımına, fiyatlandırmadan satış %’sine kadar birçok detay hayati önem taşıyor. Bu demektir ki pazarlama, istatistik, matematik gibi konularda iyi olmak gerek.

Piyasada birçok dijital pazarlama kursu veya özel ders veren dijital pazarlama eğitimi uzmanları mevcut. Ancak bu sektörün suistimale çok açık olduğunu üzülerek belirtmem gerek. Eğitmeni ile, referansları ile, eski katılımcıları ile gerçekten “geçer puan” almış bir kurumla ya da şahısla derslere bağlayabilirsiniz. Ne kadar popüler olduğu çok önemli değil zira eğitim alanında çok meşhur olmuş, ismi bilinen birçok eğitim programının aslında hiç de dışarıdan göründüğü gibi olmadığını, yine o programın katılımcılarından bizzat öğrenmiştim.

Toplam eğitim süresi nedir, hangi konuyu ne kadar sürede anlatacaklar, eğitim içeriği nasıl devam ediyor (uygulama var mı, proje varmı, sadece slayt mı v.b) gibi birçok sorunun cevabı net olmalı. Örneğin, SEO konusunu 2 saatte, hatta tüm dijital pazarlamayı 20 – 30 saatte anlattığını belirten kişi ve kurumlardan ışık hızında uzaklaşmanız isabetli bir karar olur  🙂

Dijital Pazarlama Öğrenmeye Nereden Başlamalı?

Google Dijital Atöyle, Facebook BluePrint gibi birçok kaynak mevcut. Bu kaynaklardan başlamak, en azından işin teorik ve mantık kısmını anlamada bir temel olacaktır. Asla yeterli değildir; ancak başlamak için iyi bir nokta olacaktır. Akabinde, en iyi öğrenme şekli uygulamaktır. Eskiler “Çıraklığını yapmadığın işin ustalığına soyunma” derler, o kadar isabetli bir sözdür ki. Önce çıraklık 😉

Facebook Blue Print

Kaç saatlik eğitim alırsanız alın, bir ders ya da sertifika sizi “uzman” yapmayacaktır. Uzmanlık, ciddi bir bilgi birikimi ve deneyim gerektirir. O yüzden “MEB onaylı”, “Sertifikalı” eğitimler sizi aldatmasın. Elbette CV’nize eklemek için bu tür belgelere sahip olmanız büyük avantaj. Ancak o belgeyi almanın sizi uzman yapmadığını, asıl maceranın o andan itibaren başladığını unutmamanızda fayda var.

Ücretsiz Dijital Pazarlama Kursları

Aşağıda, birkaç online dijital pazarlama kursu linki paylaşıyorum. Bu eğitimler, teme seviyede bilgi sahibi olmak, işin mantığını anlamak ve ileri dönük kariyer yapılandırmanızda atacağınız ilk adım olacaktır.

Ayrıca, birebir veya online dijital pazarlama eğitimi almak isterseniz, benimle iletişime geçebilirsiniz.